
Tietosuoja: Markkinointiluvan peruuttaminen oli liian vaikeaa – H&M:lle 350 000 kruunun seuraamusmaksu
Ruotsin tietosuojaviranomainen Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) tutki H&M:ään liittyviä valituksia ja totesi, että yritys on laiminlyönyt pyyntöjen käsittelyä henkilöiltä, jotka eivät halua vastaanottaa mainosviestejä.
IMY tutki H&M:n henkilötietojen käsittelyä kuuden valituksen perusteella. Valittajat vastustivat suoramarkkinointimateriaalin vastaanottamista yritykseltä. Valitukset ovat peräisin henkilöiltä Puolasta, Italiasta ja Iso-Britanniasta, mutta ne on siirretty IMY:lle, koska H&M:n pääkonttori sijaitsee Ruotsissa.
"Sellaisten mainosten ja tarjousten välttäminen, joista ei ole kiinnostunut, pitäisi olla helppoa", sanoo IMY:n osaston päällikkö Albin Brunskog.
IMY:n päätöksessä todetaan, että H&M on rikkonut tietosuoja-asetusta jatkamalla valittajien henkilötietojen käsittelyä suoramarkkinointitarkoituksiin, vaikka valittajat olivat vastustaneet tätä. Päätöksestä ilmenee, että yrityksellä ei ollut riittäviä järjestelmiä ja menettelytapoja helpottamaan valittaneiden oikeutta vastustaa suoramarkkinointia.
IMY määräsi H&M:lle 350 000 kruunun hallinnollisen seuraamusmaksun todettujen tietosuojarikkomusten vuoksi.
Lähde: IMY:n päätös ja tiedote
Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus

Juridiikan ajankohtaiset
Juridiikan ajankohtaiset on sisältöpalvelu juridiikan asiantuntijoille. Palvelu kokoaa yhteen kiinnostavimmat aiheet ja ilmiöt eri oikeudenaloilta: julkaisemme uutisia, artikkeleita, oikeustapauskommentteja, säädös- ja tapauskoosteita sekä Juridiikkaa lyhyesti -kirjoituksia ja -videosisältöjä. Tilaamalla palvelun uutiskirjeen saat uusimmat sisällöt sähköpostiisi joka arkipäivä.
Aiheeseen liittyvää

Viidelle uuden energiateknologian investoinnille tukea yli 64 miljoonaa euroa

Hankintalain valmistelu etenee
