Selvitys digitaalisista oi­keus­a­pu­pal­ve­luis­ta julkaistu

18.12.2023 08:15

Tuore selvitys tarkastelee digitalisaation tuomia mahdollisuuksia ja reunaehtoja julkisten oikeusapupalveluiden kehittämisessä eri maissa. Tavoitteena on ollut tunnistaa mahdolliset parhaat käytännöt sekä kielteiset vaikutukset oikeussuojan saavutettavuuteen.

Raportissa on erityisesti pyritty selvittämään digitaalisten oikeusapupalveluiden käyttäjäkokemuksia ja tuottamaan tietoa siitä, miksi ja miten asiakasnäkökulma tulisi ottaa huomioon Suomessa oikeusapupalveluiden digitalisoinnin kehittämisessä.

Selvityksen aineistona on asiantuntijahaastattelut, aikaisempi kirjallisuus ja julkisesti saatavilla olevat raportit. Vastaajia on Alankomaista, Australiasta, Isosta-Britanniasta, Belgiasta, Tanskasta, Virosta sekä Yhdysvalloista. 

Tietoa oikeusavun asiakkaiden kokemuksista on hyvin vähän

Selvitys vahvistaa käsityksen siitä, että tietoa digitalisaation vaikutuksista oikeusapupalveluiden laatuun on hyvin vähän. Erityisesti käyttäjien kokemuksia palveluista on vain vähän. Selvityksen mukaan oikeusavun palveluja tulisi kehittää käyttäjälähtökohtaisesti ja huomioida asiakasryhmien monimuotoisuus.

Selvityksen ovat tehneet Frida Alizadeh WesterlingEmeline BanzuziRiikka Koulu ja Hilma Laamanen Helsingin yliopistosta. Julkaisu on tehty oikeusministeriön tilauksesta ja rahoituksella.

Lähde: oikeusministeriön tiedote.

Kirjoittaja Juridiikan ja talouden uutiskirjeen toimitus

Tilaa uutiskirje

Juridiikan ajankohtaiset

Juridiikan ajankohtaiset on sisältöpalvelu juridiikan asiantuntijoille. Palvelu kokoaa yhteen kiinnostavimmat aiheet ja ilmiöt eri oikeudenaloilta: julkaisemme uutisia, artikkeleita, oikeustapauskommentteja, säädös- ja tapauskoosteita sekä Juridiikkaa lyhyesti -kirjoituksia ja -videosisältöjä. Tilaamalla palvelun uutiskirjeen saat uusimmat sisällöt sähköpostiisi joka arkipäivä.

Aiheeseen liittyvää