Kuluttaja-asiamies: So­pi­mus­asiak­kail­le on tar­jot­ta­va pe­rus­hin­tai­nen ja hel­pos­ti löy­ty­vä pal­ve­lu­nu­me­ro

01.03.2023 07:21

Kilpailu- ja kuluttajaviraston saamien ilmoitusten mukaan moni Lippupisteen asiakas on kohdannut ongelmia asiakaspalvelunumeron hinnoittelussa, löydettävyydessä ja tavoitettavuudessa. Lippupiste on luvannut toteuttaa kuluttaja-asiamiehen vaatimat korjaukset.

Yritysten on kuluttajansuojalain mukaan tarjottava jo tehtyä sopimusta koskevaan puhelinasiointiin perushintainen asiakaspalvelunumero. Asiakkaiden on vaivatta voitava tunnistaa numero esimerkiksi verkkosivuilta, ja numeroon soittamalla on myös tosiasiallisesti saatava yritykseen yhteys.

So­pi­mus­asiak­kai­den pal­ve­lu­nu­me­ro oli lii­an kal­lis

Sopimusasiakkaille tarjottavan palvelunumeron hinta ei saa ylittää kuluttajan liittymäsopimuksen mukaista hintaa tai Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määrittämää laskennallista perushintaa, joka on tällä hetkellä 8,4 snt/min. Kuluttaja-asiamies totesi, että Lippupisteelle soittaminen oli sopimusasiakkaille liian kallista.

Pe­rus­hin­tai­sen nu­me­ron on löy­dyt­tä­vä hel­pos­ti

Kuluttajien ilmoitusten perusteella sopimusasiakkaille tarkoitettu palvelunumero oli lisäksi vaikeasti löydettävissä. Verkkosivujensa etusivulla Lippupiste ilmoitti vain lisämaksullisen lipunmyyntipalvelun numeron. Sopimusasiakkaille tarkoitettu palvelunumero löytyi erilliseltä yhteystiedot-sivulta, jossa se esitettiin vasta lisämaksullisten numeroiden jälkeen.

- Nu­me­roi­den si­joit­te­lul­la ei saa luo­da ku­vaa sii­tä, että pe­rus­hin­tais­ta kal­liim­pi pal­ve­lu­nu­me­ro oli­si tar­koi­tet­tu myös jo so­pi­muk­sen teh­neil­le asiak­kail­le. Ku­lut­ta­jil­le an­net­ta­van tie­don sel­key­teen ja ym­mär­ret­tä­vyy­teen vai­kut­taa olen­nai­ses­ti se, mi­ten ja mis­sä koh­taa tie­to verk­ko­si­vuil­la esi­te­tään, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Asia­kas­ta ei voi jät­tää heit­teil­le

Kuluttajien ilmoitusten mukaan Lippupisteen sopimusasiakkaille tarkoitettu asiakaspalvelu oli lisäksi ollut hyvin vaikeasti tavoitettavissa. Asiakaspalveluun on esimerkiksi jouduttu soittamaan useita kertoja, jonottaminen on kestänyt kohtuuttoman kauan ja joissain tapauksissa yhteyttä ei ole saanut lainkaan.

- Asian­mu­kais­ta asia­kas­pal­ve­lua on tar­jot­ta­va myös myyn­nin jäl­keen, jot­ta ku­lut­ta­jat voi­vat käyt­tää oi­keuk­si­aan te­hok­kaas­ti, muistuttaa kuluttaja-asiamies Väänänen.

Lippupiste sitoutui tarjoamaan sopimusasiakkaille perushintaista palvelunumeroa, joka on helposti ja selkeästi löydettävissä. Lippupiste on myös luvannut vastata kuluttajien yhteydenottoihin kohtuullisessa ajassa.

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajaviraston tiedote.

Tilaa uutiskirje

Juridiikan ajankohtaiset

Juridiikan ajankohtaiset on sisältöpalvelu juridiikan asiantuntijoille. Palvelu kokoaa yhteen kiinnostavimmat aiheet ja ilmiöt eri oikeudenaloilta: julkaisemme uutisia, artikkeleita, oikeustapauskommentteja, säädös- ja tapauskoosteita sekä Juridiikkaa lyhyesti -kirjoituksia ja -videosisältöjä. Tilaamalla palvelun uutiskirjeen saat uusimmat sisällöt sähköpostiisi joka arkipäivä.

Aiheeseen liittyvää