Marina Salenius, Huoneistokeskus

Aluepuntari auttaa Huo­neis­to­kes­kuk­sen johtoa ymmärtämään markkinoiden alueellisia eroja

09.06.2025 13:50

Huoneistokeskuksen johto luottaa Aluepuntariin saadakseen tarkkaa tietoa asuntomarkkinoiden alueellisista eroista. Datapohjainen näkemys auttaa tekemään strategisia päätöksiä ja ohjaamaan liiketoimintaa oikeaan suuntaan markkinoiden muuttuessa.

Suomen asuntomarkkinat – yksi kokonaisuus vai lukuisia mik­ro­mark­ki­noi­ta?

Huoneistokeskuksen toimitusjohtaja Marina Salenius painottaa, että johtamisen näkökulmasta on ensiarvoisen tärkeää ymmärtää asuntomarkkinoiden alueellisia eroja.

"Suomi on täynnä hyvin erilaisia markkinoita, ja näiden alueellisten erojen ymmärtäminen on meille kriittistä," kertoo Salenius. "On tärkeää hahmottaa sekä sitä, mihin kysyntä kohdistuu, että myös mitä tarjontaa kullakin alueella on."

Aluepuntari on osoittautunut Huoneistokeskuksen johdolle hyödylliseksi työkaluksi, sillä sen avulla voidaan analysoida eri alueiden markkinakehitystä ja tunnistaa trendejä.

Median luoma kuva vs. todelliset markkinat

Salenius nostaa esiin haasteen, jonka asuntokaupan runsas medianäkyvyys tuo mukanaan.

"Asuntokaupasta kirjoitetaan todella paljon, minkä vuoksi on tärkeää, ettei synny vääriä mielikuvia," toteaa Salenius. "Vaikka media kertoo tietynlaista viestiä asuntomarkkinoista, ei tämä kuitenkaan koske koskaan koko Suomea. Olisi tärkeää korostaa enemmän alueellisia eroja myös kaupunkien/kaupunkikuntien sisällä."

Väärien oletusten ja uskomusten korjaaminen on välittäjille haastavaa, minkä vuoksi Huoneistokeskuksen johto hyödyntää Aluepuntaria saadakseen faktapohjaista tietoa päätöksenteon tueksi ja viestinnän pohjaksi.

Mikrosijainnin merkitys paljastuu data-analyysillä

"Aluepuntarilla saa erinomaisesti käsityksen eri alueiden eroista", kertoo Salenius. "Usein jopa mikrosijainnilla on todella suuret erot, ja on todistettu, että kadun eri puoletkin saattavat vaikuttaa hintaan merkittävästi."

Aluepuntarin karttaominaisuus, joka näyttää lähipalvelut kuten koulut, päiväkodit ja kaupat sekä aktiiviset myynti- ja vuokrakohteet, helpottaa ymmärtämään alueiden kehitystä ja vetovoiman muutoksia.

Aluepuntari korvaa arvailun datalla ja tuottaa mitattavaa lisäarvoa

Aluepuntari yhdistää kysyntätiedon, tarjontatiedon ja alueelliset markkinatiedot yhteen kattavaan työkaluun, joka tekee markkinoiden seurannasta ja ennakoinnista huomattavasti tehokkaampaa. Työkalun avulla kiinteistöalan toimijat voivat tunnistaa kasvupotentiaalia omaavat alueet, arvioida hintatason kehitystä ja kohdentaa resurssejaan tuottavimpiin markkinasegmentteihin.

Aluepuntarin suurin arvo syntyy siitä, että se korvaa mielikuvat ja yleistykset faktapohjaisella analyysillä. Työkalu mahdollistaa sekä nykytilan tarkan arvioinnin että tulevaisuuden trendien ennakoinnin, mikä on erityisen arvokasta nopeasti muuttuvilla markkinoilla. Kun päätökset perustuvat luotettavaan dataan, yritykset voivat välttää kalliita virhearvioita ja keskittyä kannattavimpiin mahdollisuuksiin.

Lue lisää Aluepuntarista

Aiheeseen liittyvää