
Kauppalehden Menestyjät ovat ylpeitä onnistumisestaan
Suomalaisyrityksillä on roppakaupalla keinoja selviytyä vaikeista tilanteista. Se nähtiin poikkeuksellisen haastavan kevään ja kesän aikana. Otimme yhteyttä Kauppalehden Menestyjä-yrityksiin ja selvitimme, mitä niille kuuluu koronapandemian keskellä. Yllätys oli iloinen: yrityksistä löytyi rutkasti kekseliäisyyttä ja vahvuuksia, joiden avulla ne ovat pärjänneet vaikeimman yli.
Kysyimme myös, mitä yritykset ajattelevat menestyksen näyttämisestä.
”Sertifikaatit ja merkit eivät ole vain nettisivujen tai kokoushuoneiden koristeita, vaan aivan relevantteja, tärkeitä ja aitoja meriittejä”, vastasi yksi Menestyjä.
Menestyjä-yritykset eivät siis piilottele menestystään vaan päinvastoin: ne kertovat menestyksestään blogeissa, sosiaalisessa mediassa, asiakaskäynneillä, yrityksen seinillä ja lainaneuvotteluissa. Keinoja on moneksi!
Saimme kyselyymme touko-kesäkuun aikana 164 vastausta. Niiden myötä pääsimme kurkistamaan yritysten hyvin erilaisiin tilanteisiin ja päättäjien ajatuksiin. On ilo esitellä niitä sinulle tässä blogissa.
Valtaosalla Menestyjistä menee hyvin
Lähes 70 prosenttia Menestyjä-yrityksistä kertoi, että yrityksellä menee tällä hetkellä melko hyvin tai erittäin hyvin. Monessa yrityksessä tilauskanta on hyvä, ja osalla yrityksistä myynti on jopa kasvanut. Aika moni toteaa, että ihan hyvin menee, tai jopa yllättävän hyvin tilanteeseen nähden. Monen kohdalla korona on vaikuttanut myyntiin pelättyä vähemmän.
Toisaalta joukosta löytyy luonnollisesti niitäkin, joiden liiketoiminta muuttui kevään aikana tappiolliseksi ja liikevaihto putosi rajusti. Moni kokee epävarmuutta tulevasta kehityksestä. Osa arvelee tilauskantansa pienenevän syksyllä.
Pandemian vaikutukset yritysten liiketoimintaan ovatkin moninaiset. Yllättäen jopa 35 prosenttia yrityksistä kertoi, että koronalla on ollut ainakin jossain määrin positiivisia vaikutuksia liiketoimintaan tähän mennessä. Toisaalta noin 24 prosenttia vastaajista totesi koronan vaikuttaneen jo keväällä negatiivisesti liiketoimintaan. Reilun 40 prosentin kohdalla tilanne on melko samanlainen kuin ennen pandemiaa.
Vastaajat kommentoivat koronan bisnesvaikutuksia:
”Bisnekset ovat toimineet hyvin, toiminta on jatkunut normaalisti. Korona ei ole vaikuttanut juuri mitenkään yrityksen toimintaan.”
”Alkujärkytyksien ja laajan uutisoinnin kautta kauppa hiljeni, mutta alkoi tasaisesti kasvaa sen jälkeen.”
”Liiketoimintamme ei ole juurikaan kärsinyt koronasta. Pidemmällä tähtäimellä korona luultavasti kiihdyttää niiden palveluiden kysyntää, joita me tarjoamme.”