
Ihmisten kasvutarinoista yrityksen menestykseen – Bavion Oy:n matka Kauppalehden Pienmenestyjäksi
Vuonna 2012 Marko Kaistinen perusti Bavion Oy:n, joka keskittyy ylimmän johdon henkilökohtaiseen coachingiin ja johtoryhmien valmennuksiin. "Johtaminen on ammatti, ei positio. Jos ajattelen sitä ammattina, niin se on kuin huippurheilua", avaa Kaistinen filosofiaansa.
Bavion Oy:n perustaja Marko Kaistinen löysi tiensä johdon valmennukseen työskenneltyään ensin Stockmannilla esimiestehtävissä ja myöhemmin B2B-sektorilla, josta jäi YT-neuvottelujen seurauksena työttömäksi. "Mietin puolitoista vuotta, mitä todella haluan tehdä elämässäni. Halusin yhdistää liiketoiminnan, ihmiset ja urheilun," Kaistinen kertoo, huomattuaan että työelämässä ja urheilussa toimivat samat ihmisiä innostavat elementit.
Kartuttaakseen osaamistaan Kaistinen valmensi eri organisaatioita ja etsi parasta coaching-koulutusta, mikä johti hänet Kanadaan, Integral Canada Coachingiin.
Läsnäolosta menestykseen
Kaistinen tavoitteenaan on auttaa johtajia ja valmentamaan johtoryhmissä johtavia ryhmiä. Kuitenkin saavutuksista puhuttaessa ensimmäisenä ei tule oma taloudellinen menestys: "Kun puhutaan yrittäjyydestä, liiketoiminnasta tai coachingista, kaikkein suurin saavutus on ollut oppi olemaan itse asiassa läsnä. Kaikki muu, mikä ympärillä tapahtuu, on sitten niiden lopputulemia," hän kertoo. Kaistiselle läsnäolo merkitsee kykyä keskittyä hetkeen ja ihmisiin numeroiden sijaan sekä auttaa heitä menestymään omassa ammatissaan.
Kaistinen korostaa ihmisten merkitystä menestykseen johtaneessa matkassa: "Jos mietitään prosessin näkökulmasta, eli koko yrityksen matkaa, niin keskeisimpänä ovat ihmiset. Eli ihmiset, ketkä uskoivat ja luottivat minuun silloin alussa, kun lähdin perustamaan yritystä ja ne ihmiset, kenen kanssa teen coachingia henkilökohtaisella tasolla."
Tunnustus ja tulevaisuuden visio
Kauppalehden Pienmenestyjä-sertifikaatti, jonka vain 6 % osakeyhtiöistä ansaitsee, on Kaistiselle merkittävä tunnustus tehdystä työstä. "Se antaa mahdollisuuden pysähtyä hetkeksi ja nauttia siitä, että on tehnyt jotain merkityksellistä suomalaisessa liiketoiminnassa."
Kaistinen ei kuitenkaan lepää laakereillaan: "Kysymys on, miten tämä pitäisi tuplata. Ei sen takia, että se tuplaisi liikevaihtoa, vaan että se voisi tuplata jonkun muun asiakkaan menestyksen mahdollisuudet." Kaistinen osoittaa, että muiden auttaminen menestykseen johtaa myös omaan menestykseen.