Digitaalinen kiinteistökauppa - joustavaa kaupankäyntiä
Digitaalinen kiinteistökauppa on nopea ja joustava tapa hoitaa kiinteistökauppa. Monet kiinteistökauppaa työkseen tekevät ovat huomanneet digitaalisen kaupankäynnin edut: kaupan osapuolten aikatauluja ei tarvitse enää sovitella yhteen yhteisen kauppa-ajan löytämiseksi, mikä nopeuttaa kiinteistökaupan läpimenoaikaa. Myös digitaalisen kiinteistökaupan turvallisuus sekä asiakastyytyväisyys keräävät kiitosta.
Digitaalinen kiinteistökauppapalvelu mahdollistaa kiinteistökaupan tekemisen digitaalisesti - ajasta ja paikasta riippumatta. Palvelun avulla voit luonnostella kiinteistökaupan kauppakirjan tai esisopimuksen ja käynnistää allekirjoitusprosessin kaupan osapuolten välillä Maanmittauslaitoksen Kiinteistönvaihdannan palvelussa (KVP).
Kenelle digitaalinen kiinteistökauppa soveltuu?
Digitaalinen kiinteistökauppapalvelu on tarkoitettu kiinteistöalan ammattilaisille kiinteistönvälityksessä, pankeissa, rakennusliikkeissä, kiinteistösijoituksessa, lakiasiaintoimistoissa sekä kunnissa ja kaupungeissa. Ammattikäyttöön suunniteltu palvelu mahdollistaa monentyyppiset kauppatavat (esim. useamman kohteen kaupat sekä kuolinpesät).
Voit tehdä digitaalisia kiinteistökauppoja kun:
- Kaupan kohde on koko kohde, määräosa, uusi määräala tai kiinteistö, josta myyjä pidättää määräalan. Kohteita voi olla useita.
- Myyjä on yksityinen henkilö, yritys tai kuolinpesä. Myyjiä voi olla useita.
- Ostaja on yksityinen henkilö tai yritys. Ostajia voi olla useita.
Jos olet myymässä tai ostamassa kiinteistöä, kysy sähköisen kiinteistökaupan mahdollisuutta omalta välittäjältäsi tai tutustu Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palveluun, jossa myös yksityishenkilöt voivat tehdä kiinteistökauppaa.
Asunto- ja kiinteistökaupat hoituvat digitaalisesti DIASin avulla
DIASin avulla asuntokaupat hoituvat joustavasti digitaalisesti. DIASin avulla asuntokauppa on mahdollista tehdä digitaalisesti, vaikka osakekirja olisi paperinen. DIAS-kaupan voit tehdä myös niissä tapauksissa, joissa myyjänä on kuolinpesä.
Digitaalisen kiinteistökaupan edut
1. Nopeus
Esitäyttöasetukset helpottavat ja nopeuttavat asiakirjojen laatimista. Kiinteistöasiat myös tulevat vireille välittömästi viranomaisen järjestelmissä.
2. Turvallisuus
Palvelu ohjaa täyttämään lomakkeisiin vaadittavat tiedot ja tarkastaa käyttäjän puolesta reaaliajassa tietoja eri viranomaislähteistä. Valmiit asiakirjat ovat turvallisesti arkistoituna palvelussa koko sopimuskauden ajan.
3. Vaivattomuus
Digitaalisessa kiinteistökaupassa tai maanvuokrassa eri osapuolten ei tarvitse etsiä yhteistä aikaa kaupantekoon ja matkustaa samaan paikkaan. Myöskään kaupanvahvistajaa ei tarvita.
4. Asiakastyytyväisyys
Hyödyntämällä digitaalisia palveluja, mahdollistat omille asiakkaillesi joustavan tavan tehdä kiinteistökauppaaja maanvuokrasopimuksia.
5. Ekologisuus
Digitaalisen kiinteistökaupan hiilijalanjälki on tavallista kauppatapaa pienempi. Luonto kiittää, kun osapuolten ei tarvitse matkustaa samaan paikkaan allekirjoittamaan papereita, eikä dokumentteja tarvitse tulostaa.
Kiinnostuitko tai heräsikö sinulle kysymyksiä?
Jätä meille yhteydenottopyyntö, niin kerromme tarkemmin, miten aloitat digitaalisen kaupankäynnin ja miten se tuo joustavuutta arkeesi.
Usein kysytyt kysymykset digitaalisesta kiinteistökaupasta
Kyllä on! Terminä sähköinen kiinteistökauppa on esiintynyt jo vuodesta 2013 saakka, jolloin Maanmittauslaitos julkaisi ensimmäisen version Kiinteistövaihdannan palvelustaan ja digitaaliset kaupat tulivat mahdollisiksi. Sittemmin sähköinen kiinteistökauppa on saanut rinnalleen myös sähköisesti (=digitaalisesti) tehtävän asuntokaupan, jonka jälkeen termistöä on pyritty yhdenmukaistamaan. Sähköinen kiinteistökauppa tarkoittaa siis täysin samaa asiaa, kuin digitaalinen kiinteistökauppa.
Digitaalinen kiinteistökauppa on mahdollinen kun:
- osapuolilla suomalainen henkilötunnus / y-tunnus
- henkilö on oikeustoimikelpoinen
- kaupan osapuolilla on pankkitunnukset.
Kiinteistökauppapalvelun käyttöönotto edellyttää voimassa olevaa sopimusta Alma Talentin Tietopalveluiden käytöstä sekä erillisten sopimuksien tekoa Alma Talentin ja Maanmittauslaitoksen (MML) kanssa. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin autamme sinua palveluiden käyttöönotossa sekä vaadittavien lupien kanssa.
Palveluiden käyttöönotto kannattaa tehdä hyvissä ajoin, vaikka sähköinen kiinteistökauppa ei vielä tuntuisikaan ajankohtaiselta, sillä ruuhkaisina aikoina käyttöoikeuden myöntämiseen voi kulua jopa useampi viikko.
Digitaaliseen kiinteistökauppaan kuuluu seuraavat vaiheet:
- kaupan valmistelu
- kauppakirjan luonnostelu
- allekirjoitusprosessin käynnistys
- kauppakirjan allekirjoitus
- kauppa on syntynyt
- maksut
Lue tarkempi kuvaus digitaalisen kiinteistökaupan vaiheista.
Digitaalisen kiinteistökaupan voi tehdä valtakirjalla. Kun kiinteistökauppa tehdään digitaalisesti, ei kaupankäyntiin tarvita valtakirjaa, vaan kaupanteko onnistuu, vaikka osapuolet olisivat eri puolilla maapalloa.
Kiinteistökauppaa säätelevä maakaari vaatii kauppakirjasta löytyvän ainakin seuraavat tiedot:
- kaupan osapuolet
- kohde
- hinta
- omistusoikeuden siirtymisen ehdot
- kauppahinnan maksamisen ehdot
Kaupan pakollisten ehtojen, eli omistusoikeuden siirtymisen ja kauppahinnan maksamisen, lisäksi muut ehdot voi lisätä kiinteistökauppapalvelussa joko valmiiden malliehtojen avulla tai erillisenä liitteenä. Digitaalisesti toteutettavan kaupan liitteeksi voi liittää kaikki samat kaupan kannalta oleelliset dokumentit, kuin perinteiselläkin tavalla hoidettavassa kiinteistökaupassa. Huomioithan kuitenkin, että palveluun on mahdollista lisätä enintään 10 liitetiedostoa, joiden yhteiskoko voi olla enintään 20 Mt. Palvelu ottaa vastaan ainoastaan .pdf- ja .jpg-tyyppisiä liitteitä.
Kauppakirjaluonnokseen on mahdollista sisällyttää myös sähköisten panttikirjojen siirtositoumus, jolloin panttikirjojen nykyinen haltija (esim. myyjän pankki) käy hyväksymässä sen Kiinteistövaihdannan palvelussa sen jälkeen, kun myyjä on vastaanottanut kauppakirjan.
Välittäjä laatii kiinteistön kauppaa koskevan kauppakirjan.
Kaupanteko kiinteistökauppapalvelun avulla on turvallinen tapa hoitaa kiinteistökauppa, sillä palveluun arkistoituu kaikki lopulliset asiakirjat, esim. allekirjoitetut kauppakirjat, mutta myös kaikki tekemäsi asiakirjaluonnokset. Lisäksi palvelu tarkastaa välittäjän puolesta reaaliajassa tietoja eri viranomaislähteistä. Yrityskohtaiset ja henkilökohtaiset esiasetukset sekä valmiit malliehdot nopeuttavat kauppakirjaluonnosten tekoa sekä estävät kirjoitusvirheiden tekemistä.
Kiinteistökauppapalvelussa on tarjolla tuki monenlaisille kiinteistökaupan tyypeille. Kaupan osapuolena voi olla yritys sekä myyjänä kuolinpesä. Palvelussa voit myös käynnistää kaupan, joka käsittää useamman kohteen.
Kiinteistökauppapalvelusta kauppakirja lähetetään Kiinteistövaihdannan palveluun (KVP), jolloin kiinteistön myyjä saa vastaanottoilmoituksen sähköpostiinsa. Myyjä allekirjoittaa kauppakirjan, jonka jälkeen ostajalle lähtee allekirjoituskutsu. Kaikkien myyjien tulee allekirjoittaa kauppakirja ennen kuin ostaja/ostajat saavat sen allekirjoitettavaksi.
Kyllä voi, kunhan ostajalla ja myyjällä on voimassa olevat pankkitunnukset, mobiilivarmenne tai varmennekortti tunnistautumista varten.
Kun kiinteistökauppapalvelussa vastaanottajaksi merkitty henkilö ottaa asiakirjan vastaan Kiinteistövaihdannan palvelussa, asiakirja jaetaan automaattisesti kaikille kaupan osapuolille. Tämän jälkeen kaikki osapuolet pääsevät katsomaan kauppakirjaa. Kiinteistövaihdannan palvelu säätelee allekirjoitusjärjestystä tapahtumaan oikein kauppatyypin edellyttämällä tavalla.
Kyllä, kauppakirja on sitova. Myös allekirjoitettu esisopimus on sitova.
Ei ole. Tämän takia on suositeltavaa tehdä esisopimus, jolloin tarjous saadaan lukittua.
Myös perinteisessä kiinteistökaupassa kiinteistökauppapalvelua voidaan hyödyntää sitovan esisopimuksen tekemiseen, vaikka kauppoja ei tehtäisikään sähköisesti.
Lain mukaan ainoa vaadittu dokumentti on kauppakirja. Hyvän välitystavan mukaan kiinteistökaupassa olisi hyvä olla lainhuutotodistus, rasitustodistus kiinteistörekisteriote sekä tarvittaessa karttatuloste.
Selonottovelvollisuus vaatii näiden todistusten olevan ajantasaisia kaupantekohetkellä. Lainhuuto- ja rasitustodistuksen voi ostaa etukäteen Tietopalveluista ja liittää luonnosteluvaiheessa kauppakirjan liitteeksi.
Kiinteistön omistajan selvittämiseen. Se on hyvä hankkia jo toimeksiantosopimuksen yhteydessä.
Digitaalisessa kiinteistökaupassa lainhuuto lähtee vireille automaattisesti kaupanteon jälkeen, eli pankin ei tarvitse erikseen tehdä lainhuutohakemusta. Välittäjä saa pankilta maksukuitin kauppahinnan maksusta, jonka välittäjä voi liittää sähköiseen lainhuutohakemukseen KVP:n (Kiinteistövaihdannan palvelu) kautta. Myös ostajan pankki voi tehdä tämän asiamies-roolissa.
Ei mitään. Digitaalisessa kiinteistökaupassa kaupanvahvistajaa ei enää tarvita.
Perinteisesti kaupanvahvistaja on tarkistanut ostajan ja myyjän henkilöllisyyden sekä kauppakirjan, jotta se täyttää maakaaren säätämät vaatimukset. Digitaalisessa kiinteistökaupassa osapuolet tunnistautuvat vahvasti ja maakaaren vaatimat minimiedellytykset ovat pakollisia kauppakirjaa luodessa, jolloin kaupanvahvistajaa ei enää tarvita.
Kyllä voi. Kauppakirjan allekirjoittamiseen tarvitaan verkkopankkitunnukset. Sähköpostiosoitetta tarvitaan vain automaattisia ilmoituksia varten, joita lähetetään kaupan eri vaiheissa.
Kyllä voi. Maanmittauslaitoksen Kiinteistövaihdannan palvelu on erityisesti yksityishenkilöiden käyttöön tarkoitettu käyttöliittymä, jossa voidaan tehdä sähköinen kiinteistön kauppa-, lahja- tai vaihtokirja. Kiinteistövaihdannan palvelussa kiinteistön omistaja voi myös hakea kiinnityksiä omistamalleen kiinteistölle tai siirtää sähköisiä panttikirjoja itseltään pois. Myyjä tai ostaja voi myös valtuuttaa toisen tekemään edellä mainittuja toimia puolestaan. Ammattitoimijoiden käyttöön soveltuu Alma Talentin kiinteistökauppapalvelu, jossa koko kauppaprosessi hoituu sujuvasti rajapintojen kautta eri järjestelmien välillä.