
CSRD-direktiivi – Mitä yritysten pitää tietää kestävyysraportoinnista
CSRD-direktiivi muuttaa yritysten vastuullisuusraportointia. Tämä teksti kertoo, kenelle raportointi on pakollinen, miten valmistautua ja mitä Omnibus-muutokset tarkoittavat käytännössä.
Sisällysluettelo
Mikä on CSRD-direktiivi eli kestävyysraportointidirektiivi
CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) on Euroopan unionin direktiivi (EU) 2022/2464, joka laajentaa ja tiukentaa yritysten vastuullisuusraportointia. Se muuttaa tilinpäätösdirektiiviä 2013/34/EU ja korvaa aiemman ei-taloudellisen tiedon raportointia koskevan NFRD-direktiivin (Non-Financial Reporting Directive). CSRD astui voimaan tammikuussa 2023 ja tuli sovellettavaksi tammikuussa 2024.
Direktiivin tavoitteena on parantaa yritysten vastuullisuusraportointia, lisätä läpinäkyvyyttä ja vertailukelpoisuutta, vahvistaa kestävän kehityksen raportointia ja kirjanpitoa sekä ohjata sijoituksia kestävämpiin kohteisiin. CSRD on osa EU Vihreän kehityksen ohjelmaa (Green Deal) ja kestävän rahoituksen toimintasuunnitelmaa.
CSRD lopullinen tarkoitus on auttaa yrityksiä tarkastelemaan kestävyyttä pitkän aikavälin näkökulmasta sekä mahdollistaa sijoittajille ja muille sidosryhmille pääsy vertailukelpoiseen ei-rahoitukselliseen tietoon EU/ETA-alueella toimivilta yrityksiltä.
Kenelle kestävyysraportointi on pakollinen?
CSRD laajentaa raportointivelvoitteen koskemaan suurempaa joukkoa yrityksiä kuin aiempi NFRD. CSRD:n piti koskettaa vieläkin huomattavasti laajempaa joukkoa, mutta Omnibus-ehdotus tulee muuttamaan tätä. Raportointivelvollisia tulevaisuudessa tulee olemaan:
| Aalto | Alkuperäinen aloitus | Uusi aloitus (Omnibusin mukaan) | Soveltamisala ennen | Soveltamisala jatkossa |
| Wave 1 | Tilikausi 2024 -> raportointi 2025 | Ei muutoksia | Listatut pörssiyhtyöt ja konsertin, joilla on yli 500 työntekijää | Sama kuin ennen, mutta saa kevennyksiä (Quick-Fix) |
| Wave 2 | Tilikausi 2025 → raportointi 2026 | Tilikausi 2027 → raportointi 2028 | Kaikki suuret yritykset (myös listaamattomat), jotka täyttävät 2 kolmesta ehdosta: yli 250 työntekijää, 50M€ liikevaihto tai 25M€ tase | ≥1000 työntekijää, 50 M€ liikevaihto tai 25 M€ tase |
| Wave 3 | Tilikausi 2026 → raportointi 2027 (siirtymäaika 2028 asti) | Tilikausi 2028 → raportointi 2029 | Listatut pk-yritykset | Vapaaehtoinen, komissio suosittelee VSME-standardia |
Kestävyysraportoinnin vaatimukset
Kestävyysraportoinnin ytimessä on kokonaisvaltainen lähestymistapa, jossa yritykset tarkastelevat sekä ympäristö-, sosiaalisten ja hallintotekijöiden vaikutuksia liiketoimintaansa että oman toimintansa vaikutuksia ympäristöön ja yhteiskuntaan. Yrityksen on pystyttävä kuvaamaan, miten se tunnistaa, arvioi ja hallitsee näitä kahdensuuntaisia vaikutuksia.
Keskeiset osa-alueet
Yritysten on sisällytettävä kestävyysselvitykseensä seuraavat keskeiset osa-alueet:
- Selvitys yrityksen hallintomallista vastuullisuusasioiden osalta, mukaan lukien kuvaus siitä, miten hallitus ja johto valvovat kestävyysvaikutuksia, -riskejä ja -mahdollisuuksia, sekä tietoa heidän vastuullisuusosaamisestaan.
- Analyysi siitä, miten tunnistetut kestävyystekijät vaikuttavat yrityksen strategiaan ja liiketoimintasuunnitelmiin, sisältäen kuvauksen sopeutumisesta esimerkiksi ilmastonmuutokseen tai biodiversiteetin huomioimisesta liiketoiminnassa.
- Konkreettiset mittarit ja tavoitteet kestävyysasioiden seurantaan ja johtamiseen, joiden avulla yritys voi osoittaa edistymisensä ja asettaa selkeitä tavoitteita tulevaisuudelle.
- Kuvaus prosesseista, joilla yritys tunnistaa, analysoi ja priorisoi olennaiset kestävyysvaikutukset, -riskit ja -mahdollisuudet, mukaan lukien sidosryhmävuorovaikutuksen kuvaus.
Kaikki raportointi tulee tehdä Euroopan kestävyysraportointistandardien (ESRS) mukaisesti. Standardit määrittelevät yksityiskohtaisesti raportointivaatimukset ja mittarit eri toimialoille. Merkittävä uudistus on myös vaatimus ulkoisesta varmennuksesta: riippumattoman kolmannen osapuolen on varmennettava raportoidut tiedot, mikä lisää raportoinnin luotettavuutta ja vertailukelpoisuutta.
Huomionarvoista on, että direktiivi edellyttää digitaalista raportointia, jolloin tiedot ovat helpommin saatavilla ja analysoitavissa. Tämä helpottaa myös sijoittajien ja muiden sidosryhmien mahdollisuutta vertailla eri yritysten vastuullisuussuoritusta
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi (EU) 2022/2464, annettu 14 päivänä joulukuuta 2022, asetuksen (EU) N:o 537/2014, direktiivin 2004/109/EY, direktiivin 2006/43/EY ja direktiivin 2013/34/EU muuttamisesta yritysten kestävyysraportoinnin osalta, EUVL L 322/15.
Päivitetty 19.6.2025

Alma Insights ESG-opas
ESG-opas on kattava tietopankki ESG:n maailmaan. Opas tarjoaa kattavan katsauksen yritysvastuuseen: mitä se tarkoittaa käytännössä ja miten se tuo arvoa yritykselle.

Määritelmät ja käsitteet ESG-sanakirjasta
Mitä ovat muun muassa CSRD, VSME, NFRD ja EMAS? Tutustu olennaisiin ESG-termeihin meidän ESG-sanakirjasta.
Muita raportointi ja sääntelykehikko termejä
- CSRD – kestävyysraportointidirektiivi
- NFRD – ei-taloudellisen tiedon raportointidirektiivi
- CSDDD – yritysvastuudirektiivi
- SFDR-asetus – kestävän rahoituksen tiedonantoasetus
- ESRS – kestävän kehityksen raportointistandardit
- Omnibus-lainsäädäntö ESG-kontekstissa
- VSME-standardi – vapaaehtoinen kestävyysraportointistandardi
Alma Insights auttaa ESG-palveluissa
