
Social selling muuttaa myynnin pelikenttää – ”Jos et ole LinkedInissä, et asiakkaan näkökulmasta ole olemassa”
Asiakkaiden ostaminen on muuttunut jo aikoja sitten, ja viime vuosina muutostahti on vain kiihtynyt, kun digitaalisten ja sosiaalisten kanavien roolien merkitys on ollut nousemaan päin. Siksi myös myynnin on muututtava monikanavaiseksi, ja näin myyjien on omaksuttava asiakkaiden muutos.
Kasvuvalmentaja ja social sellingin asiantuntija Oona Kankkunen korostaa B2B-asiakkaan ostopolun olevan yhä vahvemmin digitaalinen ja monikanavainen.
”Myyjien on tärkeää olla mukana sekä löydettävissä näissä asiakkaan ostopolun eri vaiheissa ja ostopolun kannalta merkittävissä kanavissa, eikä ajatella myyntiä vain oman myyntiprosessin näkökulmasta, vaan enemmän asiakkaan ostoprosessin”, Kankkunen sanoo ja jatkaa:
”Varsinkin asiantuntija- ja ratkaisumyyntiä tarkastellessa voidaan jopa ajatella, että jos et ole LinkedInissä, et asiakkaan näkökulmasta ole olemassa. Asiantuntijuus ja sen viestiminen vahvistaa luottamusta ja ilman luottamusta ei tule myöskään myyntiä. Toisaalta jos et ole näkyvissä, ei sinusta ja osaamisestasi tiedetä. Top of mind on nyt top of feed, kun asiakkaat etsivät tietoa somessa.”
Monikanavaisuus ei koske ainoastaan myyntiä, vaan myös yrityksen markkinointia ja asiakaspalvelua. Kankkunen toivoisikin näkevän tulevaisuudessa tiiviimpää yhteistyötä eri yksiköiden välillä ja myös yrityksien olevan sosiaalisempia – onhan kyse sosiaalisesta mediasta.