Johtajan esimerkin voima
Johtamisen tutkija ja menestyskirjailija Jim Collins on kirjassaan Hyvästä paras kertonut viidennen tason johtajuudesta. Tämän tason johtajat ovat ihmisiä, jotka ovat johtaneet toimialojensa pitkään menestyneitä yrityksiä. Heitä kuvaa kuitenkin erityisesti piirre, etteivät he väitä tietävänsä, mitä tulevaisuus tuo yritykselle tullessaan.
Viidennen tason eli parhaat johtajat sanovat ”en tiedä”, kun heiltä kysytään, miltä tulevaisuus näyttää. Parhaat johtajat asettavat siis oppimisen tietämisen edelle. Viidennen tason johtajat eivät vain ole oppimisen edistäjiä vaan myös jatkuvia oppijoita itse. He eivät vain odota vastauksia, vaan he kyseenalaistavat, tutkivat ja oppivat jatkuvasti uutta.
Tämä kyky asettaa kysymyksiä ja olla avoin uusille ideoille on arvokasta organisaation kehittämisessä ja tulevaisuuden suunnittelussa. Johtajan oma avoimuus vaikuttaa vahvasti organisaation oppimismyönteisen kulttuurin luomisessa. Kun johtaja tuo aktiivisesti esiin oman oppimispolkunsa, vahvuutensa ja kehittämiskohteensa, kannustaa se myös muuta työyhteisöä. Mutta kuinka monen johtajan agendalla on omista oppimiskokemuksista keskusteleminen? Eipä monenkaan. Entä kuinka monen johtajan olet kuullut kertovan, missä kaikissa työnsä eri tilanteissa he oppivatkaan. Jälleen vastaus lienee: aika harvan.
Keskeisimmät trendit
Vuoden 2024 Global Learning & Skills Trends -raportissa nostetaan framille tulevaisuuden työelämän kannalta kolme keskeistä trendiä, jotka johtajienkin tulee ottaa huomioon:
- Tiimien kehittäminen ja vahvistaminen erityisesti innovatiivisuuden ja kilpailukyvyn näkökulmista.
- Tekoälyn nousuun sopeutuminen sekä erityisesti generatiiviseen tekoälyyn liittyvien taitojen tukeminen.
- Johtajien ja johtajuuden kehittäminen joustavasti, tavoitteena muutos.
Oppimiskyvystä huolehtiminen on meille kaikille ensisijaisen tärkeää. Käytännössä se tapahtuu olemalla utelias uusien asioiden ja ilmiöiden suhteen. Tärkeää on myös pitää raja työn ja vapaa-ajan välillä selkeänä. On tärkeää, että johtajakin lomailee hyvällä omallatunnolla.
Johdon roolia ei voi aliarvioida
Johdon esimerkillä on iso vaikutus koko organisaatioon. He voivat joko käynnistää tai sammuttaa. He voivat tunnustaa, että kun teet jotain ensimmäistä kertaa, et voi osata sitä täydellisesti.
Johtajan arjen työssä unohtuu usein juuri eri tilanteiden määrittely oppimistilanteiksi. Tämän asian parantamiseksi kannattaa muistaa esimerkiksi seuraavat asiat:
- Tilanteiden määrittely oppimiseksi antaa niille erityisen arvon.
- Arvokkaat tilanteet jäävät paremmin muistiin.
- Määrittely vahvistaa oppimisen moodia ja oppimiskulttuuria.
Artikkeli on muokattu katkelma Mertzi Bergmanin uutuuskirjasta Asiantuntijasta oppimisen mestariksi – Näin lisäät organisaatiosi vetovoimaa (Alma Insights, s. 121–124).