
EU:ssa sopu Omnibus I -paketin yritysten kestävyysraportoinnin muutoksista
EU-parlamentin lakiasioiden valiokunnan jäsenet ja neuvosto pääsivät poliittiseen sopimukseen Omnibus I -paketista. Lopputulos vähentää merkittävästi yritysten raportointitaakkaa ja rajoittaa kestävyysraportoinnin valumavaikutuksia pieniin yrityksiin.
Euroopan komissio ehdotti helmikuussa 2025 ensimmäisessä koontipaketissaan muutoksia yritysvastuudirektiiviin ja kestävyysraportointidirektiiviin saavuttaakseen tavoitteensa vähentää hallinnollista taakkaa vähintään 25%:lla ja pk-yritysten osalta vähintään 35%:lla. Ehdotuksilla pyritään puuttumaan päällekkäisiin tai kohtuuttomiin sääntöihin, jotka aiheuttavat tarpeetonta rasitetta EU:n yrityksille, jotta voidaan parantaa niiden kilpailukykyä ja säilyttää samalla EU:n taloudelliset, sosiaaliset ja ympäristötavoitteet.
Omnibus I ehdotuksen vaikutukset:
CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive)
- CSRD:n soveltamisalaan jäävät yritykset, joilla on yli 1 000 työntekijää ja yli 450 miljoonan euron vuotuinen nettoliikevaihto.
- EU:n ulkopuolisten yritysten osalta EU:n nettoliikevaihdon kynnysarvo on 450 miljoonaa euroa.
- Rahoitusalan holdingyhtiöt rajataan CSRD-direktiivin soveltamisalan ulkopuolelle.
- Yrityksille, joiden oli aloitettava raportointi tilikaudesta 2024 alkaen (1. aalto), myönnetään siirtymäkauden poikkeus, koska ne jäävät soveltamisalan ulkopuolelle vuosina 2025 ja 2026.
- Pienemmät yritykset, joilla on alle 1 000 työntekijää, voivat kieltäytyä raportoimasta tietoja, jotka ylittävät vapaaehtoisen standardin vaatimukset.
- Toimialakohtainen raportointi on vapaaehtoista.
- CSRD-direktiivin soveltamisalan mahdollista laajentamista varten sisällytetään lainsäädäntöön tarkistuslauseke.
- Euroopan komissio luo yrityksille digitaalisen portaalin, josta löytyy EU:n ja kansallisia raportointivaatimuksia koskevia malleja ja ohjeita.
CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive)
- Soveltuu vain jättiyrityksiin >5 000 työntekijää ja > 1,5 mrd. € liikevaihto.
- Lykkäys täytäntöönpanon määräaikaan heinäkuuhun 2028. Yritysten on noudatettava uusia toimenpiteitä heinäkuuhun 2029 mennessä.
- Ilmastosiirtymäsuunnitelma poistettu.
- Sakot maksimissaan 3 % globaalista liikevaihdosta.
- Vastuuta koskevat säännöt jäävät kansallisen lainsäädännön varaan (tähän sisältyy tarkastuslauseke, mikäli tarvetta EU-tasoiseen harmonisointiin ilmenisi tulevaisuudessa)
- Due diligence -tarkastus on jatkossa riskiperusteista ja perustuu haitallisten vaikutusten tunnistamiseen. Jatkossa yritys voi priorisoida sen perusteella liikekumppaneilleen tehtävät tarkastukset ja heiltä kysyttävät tiedot. Tämän myötä yrityksellä on mahdollisuus joustaa priorisoinnissa ja keskittää ja syventää tarkastukset erityisesti suoriin liikekumppaneihin. Samalla tarkastusten laajuus supistuu.
Tämä on trilogien lopputuloksena syntynyt ehdotus, josta parlamentti äänestää vielä lopullisen kantansa 16.12.2025.
Komission tiedote 9.12.2025: https://www.consilium.europa.eu/fi/press/press-releases/2025/12/09/council-and-parliament-strike-a-deal-to-simplify-sustainability-reporting-and-due-diligence-requirements-and-boost-eu-competitiveness/


